Ministerstwo Klimatu ogłosiło nowy program wspierania e-mobilności w Polsce. W ramach projektu „Zielony Transport Publiczny” Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) będzie przyjmował zgłoszenia na dofinansowania do autobusów elektrycznych, wodorowych i trolejbusów oraz na wsparcie podczas budowy infrastruktury.
Zielony Transport Publiczny – założenia, daty, warunki, cele
Program naborów wniosków rozłożono na trzy nadchodzące lata: rok 2021, 2022 i 2023.
W pierwszym naborze, od 4 stycznia do 15 grudnia 2021 r., poziom dofinansowania wyniesie 80% kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90 proc. w całym okresie trwania programu z uwagi na innowacyjny charakter tej technologii.
W kolejnych latach poziom dofinansowania przedstawia się następująco:
- do 80 (2021), 70 (2022) lub 60 (2023) procent dofinansowania do zakupu autobusu elektrycznego i trolejbusu,
- do 90 (2021-23) procent dofinansowania na zakup autobusu wodorowego,
- do 50 procent zwrotu kosztów kwalifikowanych przy budowie stacji tankowania wodoru,
- pożyczkę na sfinansowanie pozostałych wydatków.
Budżet całego programu wynosi 1,3 miliarda złotych, z czego 1,1 miliarda złotych zostanie przeznaczone na bezzwrotne dotacje. Powinno to pozwolić, na zakup co najmniej 500 autobusów elektrycznych i zasilanych ogniwami paliwowymi. Choć pierwszy nabór wniosków wystartuje się 4 stycznia 2021 roku, będą się do niego kwalifikowały pojazdy zakupione od 1 października 2020 roku
W projekcie „Zielony Transport Publiczny” mogą wziąć udział organizatorzy i operatorzy transportu publicznego, w tym m.in. samorządy.
Zapraszamy do kontaktu z Zespołem Doradczym BOŚ Leasing - EKO Profit S.A.
doradztwo@bosbank.pl